December 2013 – Defect in uw aankoop? Wellicht biedt de garantie soelaas!

Een beroep op aanvullende garantie is voor u als consument vaak het meest aantrekkelijk

U ergert zich meer en meer aan de wasmachine die u jaren geleden van uw buurman heeft overgenomen. Daarom besluit u een bezoek te brengen aan een witgoedhandelaar en koopt u, op aanbeveling van de verkoper, het allernieuwste model. Hoewel u in de winkel werd verteld dat u met deze verfijnde machine minstens zes jaar vooruit zou kunnen, geeft het apparaat er al na anderhalf jaar de brui aan. Een handige kennis vertelt dat het een defect aan de motor moet zijn. U neemt direct contact op met de klantenservice van de winkel. Een vriendelijke dame legt uit dat de fabrikant slechts 1 jaar garantie geeft op dit product. Zij wil gerust een monteur langs sturen, maar de reparatiekosten komen voor uw rekening.
U heeft het gevoel dat dit zo niet klopt en vraagt zich af of u verplicht bent om de reparatie zelf te betalen.

Wat zegt het recht?
In Nederland zijn er twee varianten van garantie. Ten eerste is er een basisregeling opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Ten tweede kan uit een koopovereenkomst aanvullende garantie voortvloeien. Een beroep op aanvullende garantie is voor u als consument vaak het meest aantrekkelijk. Daarom zal hieronder eerst de aanvullende garantie besproken worden.

Bij veel producten wordt er door de verkoper of fabrikant aanvullende garantie verstrekt. De bekendste vorm hiervan is ‘fabrieksgarantie’. Verkopers en fabrikanten zijn niet verplicht om aanvullende garantie aan te bieden. Het gaat hier dus eigenlijk om een extraatje.

Bij een defect aan een product is het verstandig om te controleren of er bij aankoop aanvullende garantie is verstrekt. Is dat het geval en is de garantietermijn nog niet verstreken, dan kunt u hier een beroep op doen. De fabrikant of verkoper is dan verplicht om het defect kosteloos te herstellen of het product te vervangen. Hij kan zich slechts van deze verplichting ontdoen door aan te tonen dat u het product verkeerd heeft gebruikt of dat het defect om een andere reden niet onder de garantie valt.

In het geval van de wasmachine is de termijn van de fabrieksgarantie al verstreken. Dat is jammer, maar de kous is daarmee nog niet af. Volgens het Burgerlijk Wetboek heeft u namelijk recht op een deugdelijk product. Voldoet een product niet aan de verwachtingen die u daarvan mocht hebben, dan is de verkoper verplicht om het gebrek te herstellen of het product te vervangen.

Heeft u het product voor privégebruik gekocht bij een professionele verkoper en ontstaat het defect binnen 6 maanden, dan staat in beginsel vast dat het product ondeugdelijk is. U heeft recht op kosteloos herstel of op vervanging, tenzij de verkoper kan aantonen dat het product door uw eigen toedoen is stukgegaan.
Als niet aan al de in de vorige alinea genoemde voorwaarden voldaan is, dan zult u zelf moeten aantonen dat het product ondeugdelijk is. In het geval van de wasmachine betekent dit dat u de verkoper duidelijk moet maken dat u het apparaat op een normale manier gebruikt en onderhouden heeft. Daarnaast moet u aangeven dat de wasmachine niet voldoet aan de verwachtingen die u daarvan mocht hebben. Een goede wasmachinemotor zou bij normaal gebruik langer mee moeten gaan dan anderhalf jaar. Daar komt bij dat de verkoper u heeft verteld dat u zeker zo’n 6 jaar plezier van het apparaat zou hebben.

Uit het bovenstaande blijkt dat de verkoper u een ondeugdelijk product heeft geleverd. U hoeft daarom niet zelf voor de reparatie te betalen. Het is raadzaam om nog eens contact op te nemen met de klantenservice van de winkel. Komt u er niet uit met de verkoper? Dan bent u natuurlijk van harte welkom op ons spreekuur.

Auteur: Bram de Vos

Geplaatst in burgerlijk recht, wijkkrantartikelen en getagd met , , .