September 2016 – Problemen met keukenapparatuur? De ins en outs over productaansprakelijkheid en non-conformiteit

De Rechtswinkel adviseert: Problemen met keukenapparatuur? De ins en outs over productaansprakelijkheid en non-conformiteit

Bijna iedereen heeft weleens van Amerika’s bekendste broodje-aapverhaal gehoord: het verhaal van de kat in de magnetron. Die kat kon daar natuurlijk niet helemaal tegen en de vraag was of de fabrikant aansprakelijk gesteld kon worden, omdat niet in de gebruiksaanwijzing stond dat katten niet in de magnetron konden… Maar wat nu als u gewoon de kliekjes van een dag ervoor wilt opwarmen in uw nieuwe magnetron en de boel vliegt in brand? Dit hoort toch niet te gebeuren bij een nieuw apparaat? En wat nu als hierdoor ook uw keukenkastjes zijn beschadigd?
In dit artikel wordt in hoofdlijnen uitgelegd hoe non-conformiteit en productaansprakelijkheid werken.

Laten we in de sfeer van de keukenapparatuur blijven. Om de trend te volgen, heeft u net een nieuwe blender gekocht waarmee u heerlijke fruit- en groentesmoothies gaat maken. Na een maand plezier gaat de blender echter niet meer aan. Het motortje blijkt het begeven te hebben. Heeft u nu recht op reparatie of zelfs op een nieuwe blender?

Non-conformiteit
Wanneer een product niet voldoet aan wat u er redelijkerwijs van mag verwachten, is sprake van non-conformiteit. Hoe weet u wat u van een product mag verwachten? Factoren als de aard en de prijs van het product kunnen een rol spelen, maar ook de staat van het product telt mee: was de blender nieuw of tweedehands? De professionaliteit van de verkoper kan ook meewegen. Aantonen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet is één ding, bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij aflevering van het product is een tweede. Hier is de wetgever de consument gelukkig te hulp geschoten: wanneer het gebrek zich openbaart binnen zes maanden na aflevering, wordt vermoed dat het gebrek al vanaf het begin aanwezig was. Het is dan dus aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Wat kunt u bij non-conformiteit nu afdwingen?
Allereerst kunt u herstel of vervanging van uw kapotte blender eisen. Wanneer onderdelen blijken te ontbreken, vordert u aflevering van de ontbrekende onderdelen. De verkoper moet het product binnen een redelijke termijn vervangen of herstellen. Doet hij dit niet, dan kunt u het apparaat door iemand anders laten repareren en de kosten verhalen op de verkoper. Gaat het herstel nu zo veel kosten, dat dit niet redelijk is voor de verkoper, dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.

Productaansprakelijkheid
Wat nu als het gebrekkige product, net als de magnetron in het eerste voorbeeld, andere delen van uw keuken beschadigt? Uw blender heeft niet spontaan het leven gegeven door niet meer aan te gaan, maar is gaan roken en uiteindelijk ontploft door een oververhitte motor. Hierbij zijn uw keukenkastjes beschadigd en heeft u lichte brandwonden aan uw handen opgelopen. Kunt u deze schade verhalen?

Volgens de wet is de verkoper in principe niet aansprakelijk voor veiligheidsgebreken. Wel kunt u de producent aanspreken. Als producent wordt over het algemeen gezien: de fabrikant van het eindproduct, van een grondstof of een onderdeel. Daarnaast kan ieder ander die zijn naam of merk op het product aanbrengt en zich daarmee voordoet als producent, aansprakelijk worden gesteld. Is het product buiten Europa vervaardigd, dan kan ook de importeur aangesproken worden. De producent is aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door een gebrek in zijn product. Een product wordt als gebrekkig gezien wanneer het niet voldoet aan de veiligheideisen die bij normaal gebruik mogen worden verwacht. Van een blender mag bijvoorbeeld worden verwacht dat hij niet rookt en niet ontploft. Wanneer is aangetoond dat het product gebrekkig is, moet vervolgens worden bewezen dat het gebrekkige product, in dit verhaal de blender, de schade ook daadwerkelijk heeft veroorzaakt.

Niet alle schade valt onder de regeling voor productaansprakelijkheid. Schade door dood of lichamelijk letsel moet in ieder geval wel vergoed worden. In dit geval dus de medische kosten om de kleine brandwonden aan de handen te behandelen. Schade die is toegebracht aan een andere zaak hoeft pas vergoed te worden vanaf 500 euro. Reparatiekosten voor beschadigde keukenkastjes zullen zeker meer dan 500 euro bedragen. Heeft u minder schade geleden? Dan kunt u de verkoper aanspreken op grond van non-conformiteit.

Heeft u een defect product en vermoedt u dat sprake is van non-conformiteit of heeft u schade geleden door een gebrekkig product? Komt u dan gerust langs op één van onze spreekuren. Onze medewerkers denken graag met u mee en zijn bereid een brief aan de verkoper of producent op te stellen waarin u schadevergoeding kunt eisen.

Gratis advies
Heeft u ook een juridisch probleem? De medewerkers van Rechtswinkel Nijmegen-Oost staan voor u klaar! Wij geven gratis juridisch advies en zoeken uw zaak tot op de bodem uit. Daarnaast kunnen wij u helpen bij het opstellen van brieven of contact opnemen met de instantie waarmee u moeilijkheden ervaart. U bent van harte welkom op een van onze spreekuren. Een afspraak is niet nodig en iedereen die op tijd in de wachtkamer plaatsneemt, wordt geholpen. Aarzel niet, maar leg uw vragen voor aan onze juridische adviseurs! Meer informatie kunt u vinden op: www.rechtswinkelnijmegen.nl.

Auteur: Tessa hubregtse

Wijkkrantartikelen

Augustus 2016 – Opzegging door de verhuurder, mag dat zomaar

Mei 2016 – Drama op het vliegveld

April 2016 – De echtscheiding

Maart 2016 – Vaststellingsovereenkomst… En nu?

Februari 2016 – Een bron van ergenis; de tuin van de buren

Januari 2016 – De transitievergoeding

November 2015 – Waarom de Rechtswinkel is verhuisd

Oktober 2015 – Laat je niet uitmelken!

September 2015 – Een oneerlijk concurrentiebeding

Juni 2015 – De rechten van de patiënt

Mei 2015 – Bescherming van de zieke werknemer

Geplaatst in Geen categorie.