December 2017 – Misleidende verkoop, alles wat de Kerstman moet weten

Het is weer die tijd van het jaar, Sinterklaas en de Kerstman zijn in het land. Er worden dan ook ontzettend veel cadeaus gekocht. Ondernemers spelen hier op in en prijzen hun artikelen aan met mooie aanbiedingen. Helaas zijn sommige aanbiedingen te mooi om waar te zijn. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat aanbiedingen in webwinkels regelmatig mooier lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn. De vraag is dan ook wat onder een nepaanbieding valt en wat u hiertegen kunt doen.

Wat is een nepaanbieding?
De verkoop van producten mag niet misleidend of agressief zijn volgens de wet. Deze wet geldt voor alle ondernemers. Dus voor de bakker waar u uw brood koopt, voor de bloemist waar u uw bloemen koopt, maar ook voor alle webwinkels. Artikelen met korting aanbieden, terwijl geen sprake is van daadwerkelijke korting, valt onder misleidende verkoop.

In het volgende geval is bijvoorbeeld sprake van misleidende verkoop: als een ondernemer gebruik maakt van ‘van/voor – prijzen’, dan moet het product niet langer dan 3 maanden geleden ook echt te koop zijn geweest voor de ‘van-prijs’. Als een winkel u bijvoorbeeld een tablet in de decembermaand verkoopt met de volgende aanbieding: van 300 euro voor 200 euro, dan moet die tablet in september ook daadwerkelijk 300 euro gekost hebben. Veel winkels gebruiken een hogere standaardprijs (‘van-prijs’), zodat het lijkt alsof u veel korting krijgt en u het product eerder koopt.
Ook misleiden veel ondernemers de consument door gebruik te maken van de zogeheten ‘adviesprijs’. Deze adviesprijs is de verkoopprijs die fabrikanten aan ondernemers adviseren om te vragen voor het product. Veel ondernemers maken normaal geen gebruik van deze adviesprijs, omdat die prijs vaak veel hoger ligt dan de prijs die op de markt wordt gehanteerd. Pas wanneer de winkels producten als aanbieding presenteren gebruiken zij de adviesprijs, zodat het voor u lijkt alsof u meer korting krijgt. Schijn bedriegt dus.

De Consumentenbond heeft besloten dat ondernemers deze adviesprijs wel mogen gebruiken in hun aanbieding, maar dat dan duidelijk vermeld moet zijn dat het om een adviesprijs gaat. Als de adviesprijs dus slechts als ‘van-prijs’ wordt gebruikt, zonder vermelding dat die prijs een adviesprijs is, is sprake van een misleidende verkoop.

Wat kunt u tegen een nepaanbieding doen?
Als sprake is van misleidende verkoop dan kunt u verschillende stappen zetten tegen de ondernemer: ten eerste kunt u de overeenkomst die u heeft gesloten bij de koop van het product vernietigen. Dit kunt u doen als u de overeenkomst niet had gesloten indien u wist van de werkelijke situatie waarbij u niet misleid zou zijn.

Vernietigen houdt in dat u de koop ongedaan maakt. U kunt de betaalde geldsom terugvorderen bij de ondernemer. De producten dient u terug te geven aan de ondernemer. U kunt het beste eerst contact op nemen met de verkoper en samen proberen een oplossing te vinden voor uw klacht. Als dit niet helpt, of als de verkoper niet wilt meewerken, kunt u een brief schrijven waarin u het volgende vermeldt:
• dat u niet de juiste informatie heeft gekregen toen u het product kocht;
• dat u het product niet had gekocht indien u wel de juiste informatie had geweten;
• dat u daarom de overeenkomst vernietigt;
• dat u binnen twee weken een reactie wilt van de ondernemer.
Het is belangrijk dat u alle bovenstaande punten verwerkt in uw brief. Rechtswinkel Nijmegen-Oost helpt u graag bij het opstellen van deze brief.

Indien de ondernemer nog steeds niet reageert, kunt u nadenken over verdere vervolgstappen. U kunt bijvoorbeeld naar de Geschillencommissie gaan of wellicht naar de rechter. De kosten van een procedure bij de Geschillencommissie bedragen € 27,50. Als u naar de rechter wilt gaan dient u er rekening mee te houden dat kosten hiervoor aanzienlijk hoger zijn dan bij de Geschillencommissie.
Ook kunt u altijd een klacht indienen bij Consuwijzer over de misleidende verkoop. Consuwijzer zorgt ervoor dat uw klacht bij een toezichthouder terecht komt. Deze kan een boete opleggen aan de ondernemer, zodat u bij een volgende koop beter beschermd bent. Het is belangrijk om te weten dat Consuwijzer u niet individueel kan helpen bij het vernietigen van uw overeenkomst.
U kunt hiervoor wel altijd bij Rechtswinkel Nijmegen-Oost terecht.

Heeft u vragen over dit onderwerp of de vervolgstappen die u kunt nemen? Kom dan gerust langs op een van onze spreekuren zodat wij u van juridisch advies kunnen voorzien!

Ook voor andere juridische problemen kunt u bij ons terecht op een van onze spreekuren. Heeft u zelf een onderwerp dat u graag terugziet in een van onze artikelen, schroom dan niet om dit te laten weten. Wellicht wordt uw onderwerp dan ook door een van onze rechtswinkeliers besproken.

Rechtswinkel Nijmegen-Oost wenst u fijne feestdagen en een voorspoedig 2018!

Auteur: Anne Buurlage

Geplaatst in Geen categorie.