NIJMEGEN – Afgelopen weken heeft u in ons zonovergoten land kunnen genieten van een – tot nu toe – prachtige zomer. De vierdaagse is weer in onze stad geweest en de terrassen zitten vol. Op het waalstrand is de jeugd te vinden en bij de Kaaij kon u terecht voor een gezellige avond. U zou bijna denken dat u op vakantie bent in eigen stad! Velen van u gaan echter in deze maanden nog naar een mooie plek in Europa. U kijkt hier naar uit, maar heeft u ook nagedacht over de – helaas – vervelende dingen die tijdens de vakantie kunnen gebeuren? Een heel vervelend voorbeeld: uw vertraagde of geannuleerde vlucht. Op dat moment zit er niets anders op dan te wachten op uw vlucht of om te boeken. Maar, wat kunt u bij thuiskomst nog doen? In dit artikel zullen wij u kort informeren hoe u de valse start weer enigszins kunt rechttrekken.
Als u geconfronteerd wordt met een vertraging – en in de zomervakantie, vooral met deze hitte, is deze kans zeer reëel – dan is een luchtvaartmaatschappij hiervoor verantwoordelijk. Logisch, zou u denken. Echter is dit niet altijd het geval geweest: vroeger was er veel sprake van onvriendelijkheid tegenover klanten, zwaar overboekte vluchten en vele vluchten die zonder goede reden werden geannuleerd. Dit alles heeft ertoe geleid dat er tegenwoordig een regeling bestaat voor vertraging of annulering van vluchten binnen de Europese Unie.
Bij een vertraging van twee uur is de luchtvaartmaatschappij onder andere verantwoordelijk voor het ter beschikking stellen van eten, drinken of een hotelovernachting. Maar wat als de vertraging drie uur of langer aanhoudt? Gelukkig geldt er voor ons reizigers dan een compensatieregeling. Dit betekent dat wij recht hebben op een financiële compensatie, zodat we niet in de kou achtergelaten worden – letterlijk en figuurlijk. Let wel, het recht zou het recht niet zijn als er geen uitzonderingen bestonden. ‘Buitengewone omstandigheden’ zorgen ervoor dat de luchtvaartmaatschappij u geen vergoeding hoeft te betalen. U kunt hier bijvoorbeeld denken aan onaangekondigde stakingen, terrorisme en sneeuwstormen. Is hier geen sprake van, dan kunt u tegenwoordig aanspraak maken op een vergoeding die voor u een ‘schrale’ troost kan zijn: u kunt een bedrag tussen de €250 en €600 terugkrijgen – afhankelijk van het aantal gevlogen kilometers. Er bestaan zogenaamde ‘claimhandlers’. Dit zijn bedrijven die voor u uw recht gaan halen, vaak tegen betaling van een percentage van het compensatiebedrag. U zou natuurlijk ook zelf een brief kunnen opstellen en de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen.
Hopelijk kunt u aan uw vakantie beginnen zonder enige vertraging. Als u wel tegen een valste start aanloopt, dan is de reis gelukkig niet gelijk afgelast. U hebt vaak recht op een maaltijd en overnachting, en misschien ook een compensatie voor de ongelukkige situatie. Vliegen is tegenwoordig een snelle en voordelige manier om te reizen, maar niet zonder problemen. Het is daarom handig om te weten waar u recht op hebt zodat u een vliegende start aan uw vakantie kan maken.