Het recht op een deugdelijk product

Dit mag misschien wel een deugd in het Nederlandse recht worden genoemd. Onterecht wordt wel eens gedacht dat de consument pech heeft wanneer een product kapot gaat na het verlopen van de fabrieksgarantie. Toch hoeft dit zeker niet altijd het geval te zijn.

Als we kijken naar de rechten van consumenten is het belangrijk om als eerste de wettelijke garantie te onderscheiden van de fabrieks- en verkopersgarantie. De fabrieks- of verkopersgarantie is een extra garantie die wordt geboden door de verkoper of fabrikant bovenop de wettelijke garantie. Gedurende deze garantieperiode heeft men recht op herstel of vervanging van het product als het niet goed werkt of gebreken vertoont. Afhankelijk van of het fabrieks- of verkopersgarantie betreft, kan deze garantie bij de fabrikant of verkoper worden afgedwongen.

Los van deze vrijwillig aangeboden garantie, wordt ieder product beschermd door de wettelijke garantie op een ‘deugdelijk product’. Hierop kan alleen de verkoper worden aangesproken, omdat het artikel van hem wordt gekocht, en niet van de fabrikant.

Deugdelijk product

Maar wat is een ‘deugdelijk product’? Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Het product moet werken zoals het behoort te werken tijdens de te verwachten levensduur. Ieder soort product heeft een eigen levensduur. Zo hoort een wasmachine bijvoorbeeld langer mee te gaan dan een paar goedkope schoenen. Ook andere factoren spelen een rol bij het bepalen van de levensduur, zoals de prijs en het soort winkel waar het product wordt gekocht. Ten slotte geldt deze levensduur alleen bij normaal gebruik. Wanneer je bijvoorbeeld een koffiezetapparaat nooit schoonmaakt, dan is het logisch dat deze een kortere levensduur heeft.

Dit is echter nog geen concreet antwoord op de vraag. De makkelijkste manier om achter de levensduur van een product te komen, is door simpelweg te informeren bij de verkoper of fabrikant. Voor elektronicaproducten heeft de branchevereniging UNETO-VNI een richtlijn opgesteld met de te verwachten levensduur van verschillende apparaten. Deze richtlijn wordt door veel elektronicaretailers gehanteerd. Uit deze richtlijn blijkt dat laptops bijvoorbeeld een levensduur hebben van drie jaar. Een dure koelkast heeft zelfs een levensduur van acht jaar, de bescherming van de wet is bij zulke producten dus vele malen langer dan de fabrieksgarantie.

Wat te doen als het product gebreken vertoont?

Wat als de laptop net na het verlopen van de fabrieksgarantie uit elkaar viel, terwijl deze altijd normaal is gebruikt? In dat geval is het mogelijk naar de verkoper te stappen om de laptop te laten repareren. Is dit binnen zes maanden na aankoop, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat het gebrek is ontstaan door toedoen van de consument. Daarna is het aan de consument om te bewijzen dat het gebrek niet door hem is ontstaan. Dit is anders wanneer er een fabrieksgarantie op het product rust. In dat geval moet het product bij normaal gebruik het product altijd gerepareerd worden. Als reparatie niet mogelijk blijkt, dan heeft men eventueel recht op een nieuw product. Als de verkoper hieraan niet wil meewerken of vindt dat er mee moet worden betaald aan de reparatie, dan is er nog de optie om de koopovereenkomst te ontbinden. De consument krijgt het geld dan terug en de verkoper het product. Soms is het redelijk dat de consument niet het gehele bedrag terugkrijgt, omdat het product wel een behoorlijke tijd goed heeft gewerkt. De koopovereenkomst ontbinden is mogelijk door een brief te sturen aan de verkoper. Ook indien de verkoper niet mee wil werken aan de reparatie, is een brief of e-mail sturen de beste optie.

Kortom, de consument staat lang niet altijd met lege handen indien een product waarvan een langere levensduur verwacht had mogen worden, kapotgaat of gebreken vertoont. Ook na het vervallen van de eventuele extra garantie is het mogelijk de verkoper aan te spreken als er normaal met het product is omgegaan.

Omdat elke situatie anders is, spelen persoonlijke omstandigheden een belangrijke rol. De medewerkers van onze Rechtswinkel kijken graag met u mee naar uw situatie en mogelijkheden. Hebt u vragen over dit onderwerp of loopt u tegen dit probleem aan? Kom dan gerust langs tijdens ons spreekuur op maandag, woensdag of zaterdag zodat wij u gratis van juridisch advies kunnen voorzien. Ook voor andere juridische problemen kunt u bij ons terecht. Hebt u zelf een onderwerp dat u graag terugziet in één van onze artikelen? Schroom dan niet om dit aan ons te laten weten.