Ga naar de inhoud

Geannuleerde reis

De temperaturen beginnen te stijgen, het is ’s avonds langer licht en bij velen komen de zomerkriebels omhoog. En toen was daar het coronavirus. Het coronavirus brengt veel onzekerheid met zich mee en met de zomervakantie in het vooruitzicht roept dit vele vragen op. Kun je een pakketreis nog kosteloos annuleren? Ben je verplicht akkoord te gaan met een voucher? Kortom, wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor jouw pakketreis?

Reisovereenkomst

De termen “all-inclusive”, “package deal” en “all-in-arrangement” komen je vast bekend voor. Reisorganisaties weten het telkens anders te verwoorden, maar bieden in feite allemaal een zogeheten pakketreis aan. Op het moment dat de reiziger een pakketreis boekt, boekt hij een kant-en-klare combinatie van bijvoorbeeld een vliegticket en een hotelovernachting. Daarnaast kan de reiziger een gekoppeld reisarrangement boeken. Dit is een nieuw concept waarbij de reiziger bijvoorbeeld eerst een vliegticket boekt op een website, waarna via een gerichte link op deze website hij bij een andere organisatie een hotelovernachting boekt. Deze hotelovernachting moet uiterlijk 24 uur na de eerste boeking zijn gesloten wil er sprake zijn van een gekoppeld reisarrangement. Het onderscheid tussen een pakketreis en een gekoppeld reisarrangement heeft gevolgen voor het krijgen van een vergoeding bij het annuleren van de reis. Zo valt een all-inclusive vakantie met je grote liefde naar een zonovergoten land wél onder de vergoedingsregeling, maar een backpackvakantie in Vietnam niet.

Bij deze reisovereenkomsten gaat het in beide gevallen om het combineren van verschillende soorten reisdiensten. Voorbeelden hiervan zijn de vlieg- of treinreis, bepaalde accommodatie, verhuur van bepaalde voertuigen op locatie en andere toeristische diensten.

Beëindigen van een pakketreis

Door de komst van het coronavirus heb je moeten besluiten om de all-inclusive vakantie met je grote liefde te annuleren, maar wat zijn daarvan de gevolgen? De wet bepaalt dat een reiziger altijd de pakketreisovereenkomst kan beëindigen vóór het begin van de reis. In dat geval is de reiziger wel verplicht tot het betalen van een beëindigingsvergoeding. Hoe hoog deze vergoeding precies is, staat vaak genoemd in de reisovereenkomst of de algemene voorwaarden van de reisorganisatie. Wanneer de reiziger de overeenkomst vóór het begin van de reis beëindigd omdat er sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, heeft de reiziger recht op volledige terugbetaling van de kosten. Enkele voorbeelden van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden zijn ernstige veiligheidsproblemen zoals terrorisme en grote gevaren voor de menselijke gezondheid zoals een uitbraak van een ernstige ziekte op de reisbestemming. De uitbraak van het coronavirus is zo’n onvermijdbare en buitengewone omstandigheid. Het gaat dan wel alleen om de omstandigheden op de plaats van bestemming of in de directe omgeving daarvan. Een duidelijk voorbeeld is wanneer er een negatief reisadvies wordt gegeven voor jouw plaats van bestemming.

Kort gezegd, wanneer je de pakketreis vóór het begin van de reis wilt annuleren vanwege het coronavirus op de plaats van jouw bestemming, heb je recht op volledige terugbetaling van de kosten. Dit is anders bij de annulering van een backpackvakantie in Vietnam. Deze reis is niet altijd een pakketreis of gekoppeld reisarrangement, waardoor niet dezelfde wettelijke regels van toepassing zijn. Het annuleren van de backpackvakantie voorafgaand aan de reis, zal daarom geen volledige terugbetaling van de kosten tot gevolg hebben. Voor de annulering van een enkele vliegreis, ben je afhankelijk van de algemene voorwaarden van de reisorganisatie.

Het coronavirus en de voucherregeling 

De all-inclusive vakantie met je grote liefde is intussen geannuleerd en je wacht op volledige terugbetaling van de kosten. Jouw reisorganisatie wil de volledige kosten niet terugbetalen en biedt een voucher aan. Jij als student wilt liever je geld terug dan zo’n voucher. Is dit wettelijk gezien toegestaan? De Autoriteit Consument & Markt (toezichthouder op het consumentenrecht) heeft vanwege de uitzonderlijke situatie van het coronavirus enkele uitgangspunten voor een voucherregeling opgesteld. Deze regeling houdt in dat de reiziger die zijn reis wil annuleren een voucher onder voorwaarden mag worden aangeboden. Met deze voucher kan de reiziger binnen twaalf maanden van dezelfde of een goed vergelijkbare pakketreis genieten. Het is niet verplicht om als consument van deze voucherregeling gebruik te maken. De voucherregeling mag de wettelijke regels niet opzij zetten, wat betekent dat de reiziger in principe recht houdt op terugbetaling. Maar vanwege de grote economische gevolgen van het coronavirus kunnen vele bedrijven failliet gaan, waardoor het logisch is dat de inkomsten op deze manier verspreid kunnen worden. Voor jou als student scheelt het voor volgend jaar weer in de portemonnee. Wel of geen voucher, die afweging zul je zelf moeten maken.

Samenvattend

Wanneer er een negatief reisadvies wordt afgegeven vanwege het coronavirus, waardoor het veilig reizen naar je bestemming onmogelijk is geworden, betekent dit dat je recht hebt op volledige terugbetaling van de gemaakte kosten van de pakketreis. Wanneer je losse reisdiensten boekt, ligt dit weer anders. De reisorganisatie kan een voucher aanbieden ter compensatie. Het is niet verplicht van deze regeling gebruik te maken. Of je een voucher wilt accepteren of niet, is uiteindelijk een afweging die je zelf moet maken.

Auteur: Marjolein Meijer