Ellenlange rijen, stapels verdwaalde koffers en geannuleerde vluchten. Geheel onbezorgd op vakantie gaan zat er dit jaar voor veel vakantiegangers niet in. Maar wat zijn de rechten van gedupeerde reizigers?
Net als andere sectoren kampt de luchtvaartsector dit jaar met grote personeelstekorten. Met name op Schiphol zijn de gevolgen van het personeelstekort zichtbaar: lange rijen voor de security, wachten bij de bagagebanden en vertragingen bij de gates. Voor de echte pechvogels bleef het hier niet bij: door de lange wachtrijen haalden zij hun vlucht niet of bleef hun bagage achter op het vliegveld.
‘Onacceptabel’, zo noemen ministers, luchtvaartmaatschappijen en de reisbranche de problemen op Schiphol. Reizigers voelen zich, zo verklaren zij bij verschillende media, aan de goden overgeleverd. Of reizigers in letterlijke zin aan de goden zijn overgeleverd, kan iedereen voor zichzelf bepalen. De jurist zal in ieder geval kijken naar het recht. Gedupeerde reizigers kunnen zich namelijk op de wet beroepen. In het vervolg van dit artikel wordt beschreven welke wettelijke rechten gedupeerde reizigers hebben na het missen van een Europese vlucht of na het kwijtraken van bagage op Schiphol.
Geannuleerde vlucht
Als een Europese vlucht minder dan veertien dagen van tevoren wordt geannuleerd, kan een gedupeerde reiziger kiezen tussen terugstorting van het betaalde geldbedrag of een vervangende vlucht. Wil de gedupeerde zijn geld terug, dan moet het geld binnen zeven dagen worden terugbetaald. Als de gedupeerde kiest voor een vervangende vlucht, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht eenzelfde soort vlucht aan te bieden als de oorspronkelijke vlucht. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij geen extra kosten mag berekenen voor een plaats in de vervangende vlucht. Dat is zelfs zo wanneer de gedupeerde in de vervangende vlucht een klasse hoger vliegt dan in de oorspronkelijke vlucht het geval was. Bovendien heeft een gedupeerde reiziger bij een geannuleerde vlucht recht op een schadevergoeding. De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht en bedraagt maximaal zeshonderd euro.
Gemiste vlucht
Reizigers die door de personeelsproblemen op Schiphol hun vlucht hebben gemist, komen mogelijkerwijs in aanmerking voor een compensatie. Schiphol heeft vanwege de ‘uitzonderlijke omstandigheden’ een tijdelijke compensatieregeling in het leven geroepen. Deze regeling is bedoeld voor gedupeerden die hun vlucht hebben gemist als gevolg van de wachtrijen bij de securitycheck op Schiphol. Vereist is wel dat de gedupeerde reiziger op tijd aanwezig was in de terminal en het een vlucht betreft van tussen 23 april 2022 en 11 augustus en op 12 september 2022. Onder de compensatieregeling vallen onder meer de gemaakte kosten voor het omboeken van de vlucht, voor alternatief vakantievervoer, voor verblijf en voor het opnieuw naar Schiphol reizen.
Problemen met de bagage
Het personeelstekort heeft ook bij de bagagebanden tot problemen geleid: niet alle koffers konden op tijd het vliegtuig worden ingeladen. Hierdoor is veel bagage vertraagd of – erger nog – kwijtgeraakt in de snelgroeiende kofferjungle. Reizigers van wie bagage is verdwenen of vertraagd hebben mogelijk recht op een schadevergoeding.
Om schadevergoeding voor kwijtgeraakte of vertraagde bagage te vragen, dienen gedupeerde reizigers een brief of e-mail te sturen naar de luchtvaartmaatschappij. Als de bagage is vertraagd, kan een gedupeerde de kosten terugvragen die in de tussentijd zijn gemaakt voor bijvoorbeeld kleding en toiletartikelen. Belangrijk is dat de gedupeerde beschikt over een aankoopbewijs en dat de gedupeerde de vergoeding binnen 21 dagen aanvraagt. Als de bagage is kwijtgeraakt, heeft de gedupeerde recht op een schadevergoeding van maximaal 1.300 euro.
Conclusie
Reizigers zijn bij problemen op Schiphol zeker niet (alleen) aan de goden overgeleverd. Gedupeerden hebben bij een vertraagde vlucht recht op compensatie en kunnen bij een geannuleerde vlucht kiezen tussen een vervangende vlucht of terugstorting van het betaalde bedrag. Is de koffer kwijt of vertraagd? Ook dan kan de vakantieganger aankloppen bij de luchtvaartmaatschappij voor een schadevergoeding. Daarnaast maakt een tijdelijke compensatieregeling van Schiphol het voor gedupeerden makkelijker om kosten die gemaakt zijn door de problemen op de luchthaven vergoed te krijgen. Een geheel onbezorgde vakantie zat er voor vakantievierend Nederland dit jaar niet in, maar gelukkig hebben gedupeerden compensatiemogelijkheden voor deze ongemakken.
Auteur: Coen Wildeboer Schut